Choose language:

Nasze certyfikaty
Jesteśmy najlepsi i mamy na to dowody!
CZYTAJ WIĘCEJ
Logistyka
Organizacja i planowanie przewozu towarów
CZYTAJ WIĘCEJ
Spedycja
Sprawny przepływ surowców i materiałów
CZYTAJ WIĘCEJ
Transport
Przewóz towarów w kraju i za granicą
CZYTAJ WIĘCEJ
Strona główna

5 najważniejszych zmian w ustawie transportowej

Od 3 września w Polsce obowiązują nowe przepisy, których celem jest wyeliminowanie "nieczystych zagrań" w branży transportowej. Poniżej prezentujemy 5 najważniejszych zmian, które pojawiły się w ustawie transportowej.

Branża transportowa – najważniejsze zmiany


1. Maksymalna kara

Znowelizowana ustawa przewiduje znacznie wyższe maksymalne kary podczas kontroli drogowych niż do tej pory. Stawka wzrosła dwukrotnie - z 10 tys. do 20 tys. złotych.


2. Nocne ograniczenia

Nowa ustawa wprowadza również kary za przekroczenie dopuszczalnego, 10-ciogodzinnego, czasu pracy w porze nocnej*. Jeśli przewoźnik przekroczy ten czas do 3 godzin, wysokość mandatu wyniesie 50 zł. Każda kolejna ponadnormatywna godzina zwiększy kwotę mandatu o 100 zł.

*Pora nocna to ustalony w danej firmie transportowej czterogodzinny okres pracy między godz. 00:00 a 7:00.

3. Kary specjalne

Inspekcja Transportu Drogowego ma również prawo wystawić mandat, jeśli przewoźnik nie wskaże kraju rozpoczęcia lub zakończenia jazdy w ewidencji czasu pracy.


4. Osoby zarządzające transportem na cenzurowanym

Zgodnie z nowymi przepisami osoby zarządzające transportem będą mogły zapłacić do 3 tysięcy złotych kary, jeśli w kwestii przewozów dopuszczą się wykroczeń.


5. Manipulacja czasem pracy

Za fałszowanie czasu pracy przewoźnik zapłaci 8 tysięcy złotych. Taka sama kara czeka tych, którzy odmówią udostępnienia informacji dot. ewidencji czasu pracy. Ponadto ci, którzy zostaną przyłapani na korzystaniu z tachografu z nielegalnymi modyfikacjami, zostaną obarczeni karą w wysokości 15. tys. złotych.


Ciekawostka: Jeśli inspektorzy podczas kontroli zauważą nieprawidłowości w obrębie działania tachografu, mają prawo skierować ciężarówkę do warsztatu, by sprawdzić pojazd. Jeśli:

- kontrola wykaże brak nielegalnych modyfikacji, koszty wizyty w warsztacie pokryje państwo,

- kontrola wykaże nielegalne modyfikacje, za wizytę w warsztacie oraz naprawę tachografu zapłaci przewoźnik.

NASZA OFERTA