Polski transport drogowy cierpi na deficyt kierowców zawodowych

W Polsce brakuje ponad 100 tysięcy kierowców zawodowych,a z każdym rokiem zapotrzebowanie będzie rosło. Co zrobić?

transport drogowy polskaTransport drogowy w Polsce w dużej mierze odpowiada za kondycję gospodarki, stanowiąc jeden z elementów, istotnie wpływających na jej rozwój. Jednak jak pokazują ostatnie statystyki, ta bardzo ważna gałąź gospodarki może podupaść, a to z powodu niedoborów w obszarze kierowców zawodowych. Jest to poważny problem, którego nie da się tak szybko rozwiązać. 

Polski transport drogowy w europejskiej czołówce

W ostatnich latach udało nam się wypracować bardzo dobrą pozycję w Europie, jeśli chodzi o transport drogowy. Dzięki rewelacyjnym wynikom w tym sektorze, wskaźnik PKB wzrósł w latach 2004-2014 z 5,4% do 6,5%, przyczyniając się do rozwoju polskiej gospodarki. Takie rezultaty są w głównej mierze zasługą szybkiej ekspansji firm transportowych, realizujących przewóz towarów na rynki europejskie oraz szybszą wymianą handlową między rodzimym a zagranicznym rynkiem. Jak wynika z opublikowanych niedawno danych, całkowita praca przewozowa wzrosła w przeciągu ostatnich lat prawie o 70%. Wzrósł również udział przewozów międzynarodowych wśród wszystkich realizowanych przewozów – z 24,5% do 41,6%. Niestety wraz ze wzrostem liczby firm transportowych i znaczenia polskiego transportu w Europie nie rośnie liczba kierowców zawodowych, co powoli zaczyna być całkiem poważnym problemem.

Kierowca zawodowy w firmie transportowej potrzebny od zaraz!

Transport drogowy jest jedną z najprężniej rozwijających się gałęzi gospodarki, która zapewnia nam coraz wyższą pozycję w szeregach europejskich. Zarówno ta pozycja, jak i dalszy wzrost gospodarczy są jednak zagrożone w obliczu problemu, z jakim mierzy się od pewnego czasu polski transport. Na rynku brakuje na ten moment ponad 100 tysięcy kierowców zawodowych. Według danych PwC z każdym rokiem zapotrzebowanie będzie rosnąć o ok. 30 tysięcy rocznie, by w 2025 roku osiągnąć poziom 900 tysięcy. Co wypadałoby w takiej sytuacji zrobić? Wydaje się, że kluczową kwestią jest zniesienie wysokich kosztów, jakie towarzyszą zdobywaniu zawodu kierowcy zawodowego – średnio jest ok. 10-12 tysięcy złotych. Z tego względu konieczne jest wsparcie ze strony administracji publicznej, związana z promocją zawodu i ułatwieniem dostępu do zdobywania kwalifikacji potrzebnych do jego wykonywania.